Lenovo is een Chinese producent van niet alleen computerhardware, maar ook consumentenelektronica. Het bedrijf werd opgericht in het jaar 1984. De oprichting gebeurde echter onder de naam 'Legend Holdings'. Het was pas in het jaar 2004 dat er uiteindelijk voor werd gekozen om de merknaam Lenovo te introduceren. In eerste instantie richtte Lenovo zich hoofdzakelijk op de productie van computers. Later werd haar assortiment evenwel uitgebreid met fotoapparatuur evenals smartphones. Ook de Lenovo tablets genieten een meer dan degelijke populariteit. Zij kenmerken zich dan ook door een prima prijs-kwaliteitverhouding.
Geschiedenis van Lenovo
Lenovo verscheen voor het eerst op de markt onder de naam 'Legend Holdings' in het jaar 1984. Het was pas jaren later, meer bepaald in het jaar 2004 dat er voor het eerst sprake was van de naam 'Lenovo'. Sinds haar ontstaan is er sowieso heel wat veranderd bij het bedrijf. Door de jaren heen ging de focus van Lenovo dan ook steeds meer liggen op de mobiele markt. In het jaar 2014 koos ze er bijvoorbeeld voor om de telefoonafdeling van Motorola over te nemen van de internetgigant Google. Dit betekent evenwel niet dat Lenovo haar tot op dat moment 'core-business' zomaar liet afzwakken, in tegendeel. In datzelfde jaar nog vond immers nog een andere overname plaats. Deze keer had ze betrekking tot de overname van de x86-serveractiviteiten van IBM.
Ondanks het feit dat de PC-markt Lenovo groot heeft gemaakt kon het bedrijf de mobiele evolutie niet blijven negeren. Ze koos er dan ook voor om groter in te gaan zetten op de productie van mobiele systemen. Het ging hierbij in eerste instantie vooral om smartphones. De 'IdeaPhone' moest het introductiemodel worden voor het merk op de mobiele markt. Door de overname van Motorola eerder van Google beschikte Lenovo uiteraard reeds over de nodige ervaring binnen het segment van de smartphones. Een verdere uitbreiding onder de vorm van tablets was dan ook slechts een kwestie van tijd.
De tablets van Lenovo
Als uitbreiding op haar assortiment met onder meer laptops, smartphones en desktops werd er door Lenovo vooral gekeken in de richting van tablets. Deze systemen werden steeds populairder, maar verschillende modellen van andere merken bleken lang niet voor iedereen even betaalbaar te zijn. Net daar wou Lenovo graag verandering in brengen. Omdat het bedrijf begrijpt dat de eisen van tabletgebruikers in de praktijk aanzienlijk kunnen verschillen werd er voor gekozen om drie verschillende lijnen of modellen te lanceren. Zo zijn er naast de 'ThinkPad Tablets' van het merk ook de IdeaTab evenals de Yoga tablets. De diversiteit in het assortiment met tablets van Lenovo heeft er voor gezorgd dat ze in één klap een zeer aanzienlijke doelgroep wist te bereiken met haar systemen.